понеділок, 20 квітня 2015 р.

Словник лемпворкера: скло (ч.1)

Я вже розказала вам трохи про лемпворк в цілому, однак це тільки початок історій про художню обробку скла, мене, мою роботу та вироби. Лемпворк занадто масштабний рід занять, щоб умістити всю інформацію про нього в одній короткій оповіді. Тож сьогодні я розповім вам про скло, яке використовують я та більшість лемпворкерів - м'яке або натрієво-кальцієве скло.



Взагалі, скло являє собою суміш кремнезему та оксидів. Залежно від типу оксидів, що містяться у ньому - соди та вапна, бури, свинцю - воно може вимагати більш низької або ж високої температури плавлення і роботи з ним. Чесно кажучи, лемпворк та інші види робіт зі склом можливі із використанням багатьох типів скла, в тому числі скляного брухту в рамках його переробки. Одним із популярних та вживаних серед лемпворкерів, наприклад, є боросилікатне скло, яке часто ще називають твердим. Однак, оскільки я не працюю із ним, то нічого не можу про нього розсказати, принаймні, поки ;) 


Для лемпворку найчастіше використовується м'яке скло, тому що воно плавиться за нижчих температур і більш рідке у розплавленому вигляді. Воно також має широку палітру кольорів, так як різні оксиди металів, що додаються до прозорого скла, дозволяють надавати йому різних відтінків. Наприклад, хром створює зелені кольори, кобальт використовується для синього, нікель для фіолетового і коричневих відтінків, а селен для червоних (ви можете прочитати більше про забарвлення скла тут). Все це надає ширші можливості для створення намистин та інших подібних об'єктів. У той же час м'яке скло розширюється набагато більше і суттєвіше стискається при охолодженні, і більш схильне до розтріскування через тепловий шок, так що потрібен певний досвід для роботи із ним. До речі, на відміну від минулих часів, для художньої обробки скла сьогодні використовують не олійні, а газові пальники, а лемпворк інколи називають ще flamework (дослівно "робота з полум'ям") або torchwork ("робота з пальником").


На ринку присутні декілька виробників скла (я розкажу про них в одному з інших постів), і кожен використовує свої власні формули. Проте єдине, що насправді має значення, це чи можуть різні типи скла з різних джерел бути поєднані в одному виробі. Насамперед це означає, що коефіцієнт розширення (СОЕ) - ступінь, до якого скло (або інший матеріал) розширюється і стискається у фіксованому діапазоні температур - повинен бути однаковим для всіх типів скла, які будуть використовуватися в одному виробі. СОЕ м'якого скла коливається від 89 до 109, проте лемпворкери зазвичай використовують скло із СОЕ 104 (в основному) або 96. У деяких випадках використання різних видів скла з однаковим СОЕ навіть від одного виробника все ще не гарантує відсутність проблем за його обробки, якщо здійснювати її невміло.


Колір скла залишається більш-менш стабільним (є винятки, звичайно) після нагрівання, формування, застосування різних інструментів і прийомів, відпалу і охолоджування намистини, виробленої тільки з цього скла. Але оксиди, що містяться у склі різного кольору, можуть реагувати один з одним в розплавленому стані і створювати третій колір або тон чи ефект. Крім того, є кілька видів скла, що проявляють свій колір або змінюють його тільки під час процесів відновлення, реакції та перегріву. Такі метали як срібло, мідь і золото, застосовані до скла чи нанесені на його поверхню, також можуть змінювати колір виробу.


Нюансів, насправді, безліч. Але знання здібностей і можливостей скла - це вже перший крок до шедевру ;)

Для того, щоб переглянути та купити вироби, виготовлені у техніці лемпворк, будь ласка, відвідайте мій магазин.

2 коментарі :

  1. як же цікаво ви пишете! а хто вас надихнув займатись саме склом? а не.. ну наприклад шити чи декупажем?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Хто сказав, що я не шию? ;)
      Надихнув не хто, а що. Побачила намистини скляні, зацікавилася, що це за техніка і як вони зроблені... А далі вже вирішила, що й сама хочу такі робити.

      Видалити